Selasa, 4 September 2012

Ohhh no !!! Busy sangat kerr ?!! Raya ??


Assalamualaikum
* Salam Syawal *




4 September 2012



Wittt-wittt !!~ Banyak duit raya dapat ??! korang mestilahh kan. Tapi duit raya Sydi tak sampai RM3** pon. Tahun nie raya kat rumah jerkk. Sebab dah besor, form 2. Tak kan nak ke rumah orang lagi kot. Tahun lepas masih pergi, tapi hanya jiran selang 2, 3 rumah jerkk. Tapi rumah sanak-saudara mesti larghh pergi yer dak. Sebab family pergi, tak kan Sydi tak pergi kot ann. Ehhh-ehh, raya nie sebab nak meraikan setelah penat sebulan berpuasa atau nak melantak duit raya orang ?!!! Haha.


Okeh, sebenarnya Sydi nak cerita sebab kenapa hampir 3 minggu Sydi tak updated entry. Rindu kat blog ?!! mestilah kan. Tapi masalahnyerrr punnnn sebab banyak kerja sekolah. Folio kauuu !!! Tiga pulak tuhh dalam sekali gusss !! Yang tuhh jerk erkk Sydi alasannya ?!!! Haaaa, ada lagi. Sebab kedua ialah, Sydi kerosakkan NETBOOK !!! Okeh cam nie ceritanya. Malam raya. Macam tahun-tahun yang lepas. Sydi akan ke kampung yang kira-kira 40km dari rumah Sydi dan disitu jugaklah perkhidmatan catering ayah Sydi di jalankan.


macam nie largh ..screen retak.. 


Sydi dengan ayah Sydi jer yang pergi malam tuh. Sebab yang lain tengah mendekorasi rumah.. Ewahh !!! Dalam jam 10:30malam kami sampai. Dah sampai tengok diorang tengah main bunga api, mercun dan segalanyaaa. Memang geram jugak tengok, jiran sebelah bummm sana bumm sini, yang sedara-sedara Sydi pon macam melawan.. Haha. Tapi Sydi kena tolong ayah Sydi. Huaaa. Okeh dalam 2 pagi siap. Sydi pon masuk rumah nenek Sydi dan tengok tv. Sambil makan-makanan macam nasi briyani dengan ayam dan banyak lagi. Kan banyak cerita best malam raya. Bergelak larghh kami yang masih tak tidur lagi.. Pukul 4pagi baru tidur. Rutin setiap malan raya. WAJIB !!


Pagi raya ?!!! Haaaa, nie larghh yang sedihnyaa. Dalam pukul 7 pagi Sydi dengan ayah Sydi dah packing lauk-pauk untuk diagihkan kepada yang tempah.  Memang setiap tahun macam tuhh. Pukul 8:15 siap agihkan. Ayah Sydi pon bawak balik lauk-pauk dan nasi yang memang khas diamasak untuk rumah Sydi pulak. Pukul 8:30 ayah Sydi bergegas balik. Sebenarnya ayah Sydi nak solat raya disana. Tapi sydi tak bawak baju raya kauuuu. Huaaa, mase tuh jalan pon tak sesak sangat. Sampai rumah orang dah solat. Ayah Sydi kata 'Tak derr rezeki nak solat raya tahun nie'. Hurmm, mak Sydi dan akak Sydi pergi larghh. 


Dah sampai rumah Sydi pun bersiap. Baju kelabu tema tahun nie dengan sampin. Cantik kot warna uhh !!! Haha, puji sendiri.. Sydi bermaafan dengan ayah Sydi dan mak Sydi setelah pulang dari solat. Dah selesai solat. Orang datang rumah Sydi.. Memang full. Dalam 40 orang masjid datang. Hari raya kan.. Memang setiap tahun macam nie. Mak and akak Sydi pon balik setelah solat raya dan menziarahi kubur atok Sydi. Al-fatihah. Ruginya tahun nie tak dapat pergi. Grrrrrrrrrr. Dari pagi sampai ke petang tak henti-henti orang datang. Kawan Sydi dua orang jerkk datang. Yang lain balik kampung kot. 


Raya kedua ?!!! Time sedesss, Sydi tengok netbook Sydi screen pecahh !!! Memang rasa nak cari jerkk sape yang pijak !!! Mungkin budak-budak datang raya diorang berlari sana sini terpijak kan. Hehhh, geram jugak larghh. Skang nie terpaksa updated guna lappy akak Sydi. Malam raya kedua kami ke rumah paknjang Sydi. Makan laksa. Sedap o0oo. Nyumnyumm. Raya ketiga start larghh catering ayah Sydi di kenduri kahwin. Rumah Sydi dari tebuka hingga rumah tertutup. Family semua pergi. Raya ketiga, lima dan keenem masih ada cateriing yang harus dikendalikan. Kenduri kahwin dan rumah terbuka. Rezeki kan.. 


Raya ke keempat tiada catering dan mase tuhh largh rumah terbuka diadakan di rumah Sydi. Adik-beradik ayah Sydi ada sepuluh orang. Ayah Sydi sulung, so  yang sulung kena start rumah terbuka dulu. Antara makanannya ialah udang petai, masak lemak kerang, ayam berkicap, ikan bakar, sambal dan ulam, ikan sumbat, sayur keladi, dan makanan sampingan lain macam bihun sup, nasi impit dan kuih muih. Motif utama rumah terbuka ialah untuk buka puasa nenek Sydi yang puasa enam. Setiap tahun memang akan buat macam nie. Bayangkan 43 cucu, 10 anak, 10 menantu datang rumah. Haha, dan malam tuh kami main mercun. Pukul 12 diorang balik. Jiran sydi pon ada datang dalam empat biji rumah dan dalam 15 orang...


Dan kalau ayah Sydi tak ada catering rumah yang lain pulak akan buat. Sabtu nie 8 September rumah njang Sydi di kuala Kangsar. Hehe. sekaran nie dah 6 orang buat. Lagi 4. Tapi yang lagi satu tak buat sebab diorang tinggal KL. Meriah tak ??!! Meriah kann. Memang meriahh. Setiap tahun perkara yang sama 
akan berlaku. " Semoga ikatan kekeluargaan kekal Terjalin ". Itu jerkk. Hehe, byebye. Maaf ini diary not newzz. 


Gambar akan diupload dalam masa terdekat....  :*














♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Sydi ♥

3 budax ch0mel k0men ♥:

nabila biela berkata...

dtg cini jln2 smbil fllow...hehe..fllow balik ea..http://comey-comeyblog.blogspot.com/2012/09/rahsia-lelaki-mengikut-zodiak.html?showComment=1346726510705#c7382790215806209655

Chuu Muqhlis berkata...

lenkali klu dah rmai2 simpan leklok netbook tu

Fieza Ghulam berkata...

aipp..sdihnye story..huhu..tp xpe..gudluck..belaja molek2 :D

new entry:
http://sayadalahaku.blogspot.com/2012/09/picsart-yg-awesome.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...